25 March 2011

terima kasih

Dua tiga minggu nih Kuala Terengganu hujan x berenti...g kelas kena bwak payung...leceh la...dah la aku x pndai pegang payung...hari ni pulak merasa la panas sikit...Memandangkan hari baik bulan baik aku pun buat keputusan nak kuar lepak ngn kengkawan kt Giant n Mydin Mall...tumpang sorg sahabat baik...nak dijadikan cerita...masa balik tu aku n kengakawan yg lain terpaksa balik naik teksi kerana kawan baik kitorg ni tgah rushing nk g mne ntah,..sebelom 2 sempt lagi pi timbg berat memasing...ak x lepas join skli...dn antra ramai2 tu memg dh nyata aku paling berat...

Pas  semua dah puas hati..kitorg berjalan kuar dri Mydin Mall tu utk mencari teksi...klu ade prebet sapu pun kitorg sapu jer...dari jauh da nmpak teksi...hati memasing da berbunga...sebab maghrib pon dh hampir berlalu...Pok Cik yang teksi 2 dia punya, dri jauh dh aim kitorg...maka bermulalah tawar menawar..macam biasa...sebb terengganu x mcm kt Key Yel...teksi ad meter...so ko xkn jumpa org gadoh sebelom naik teksi..bila dh sampai maybe ada...

Pok Cik  :  Nok g mane ni..??(sebagai seorang pemandu teksi dia mesti la nk tnya kn?...sorry...bukan sebb dia care psal ko)
Suha  : Kediamang Maidang(dengan loghat Kemaman)
Pok Cik  : 15 iya doh ah..(mata memasing dh terbeliak)
Wani  :  10  iya doh ah...sorang 2 iya..(cuba teka bpe org yg nak naik teksi tu?)
Pok Cik  :  Owoh...dokleh ah gitu...sllu pok amik 15 iya...ni pong 5 org...patot2 dokleh amik ni..boleh amik 4 org je...kire muroh doh ah tu...(dia terus bleber)
Wani  :  xpe ah...nok mikir dulu...
Aku  :  kita nek prebet la...murah ckit...
Wani  : ade ke malang-malang gini...?
Aku  :  Ntah..

Dan tetiba je ada 3 org mak cik dtg dn dia trus bwak pegi...(dlm hati aku dh nyumpah mcm2...x guna btol...nganjing molek...)...setelah aku berpura-pura fikir nak balik naik teksi or prebet bersama kengkawan yg lain...Suha pon membuat keputusan nak naik teksi tu jer...

Suha  :  Pok...kira jadi la...
Pok Cik  :  Owoh...lame ngat mikir...
Aku  :  Shadap you!(kata dlm hati jer...)
Pok Cik  :  Hok ane besor skek dok depang...)sambil tgn dia membuka pintu belakang teksi...(kononnya nk bg perkhidmatan mesra...alang2 tu bukak la sekali pintu yg sebelah lgi..termasuk pintu depan..bru betol)
Aku  :  (Diam smbil buka pintu depan utk masuk sebb sedar diri lebih besar dpd org lain)

Agak2 dalam 4 or 5 minit pas teksi 2 dh gerak...tetiba pak cik nih bersuara pelik...

Pok Cik  :  Bakpe ase teksi ni berat alik ni...??(smbil tgn beliau tergawang ke arah aku...)kawang awok gemuk ni...(selamber je beliau menuturkan kata-kata tu tanpa rasa berdosa).

Aku senyum nipis jer...smbil 2 aku dengar kengkwn aku kt blkg tgah than ketawa...dlam hati dh ase pnas...aku cuba utk bersabar...dh la pasang siaran klasik fm...kejadahnya???x mesra pelanggan lgsung...msa tgh dengar lagu tu beliau mengemukakan soaln cepuk cemas...ntah kt spe beliau tnya pon aku x tau..ak dah malas nk layan sebb hati tgh pnas...kengkawan aku yg kt belakang diam...seolah memaksa aku utk bergurau senda ngn pak cik tu...maka aku terpksa mengalah...dengan suara yg agk tertahan aku jwab soaln beliau degn cara yg paling sopan...

Pok Cik  :  Piye nyanyi lagu ni eh..??
Aku  :  Syarifah Aini ase...(memandai jer aku jawab...pdahal xtau pun...sebb kesian je ak layan...)
Pok Cik  :  Ye ke...?bakpe ye gemuk tpi suara aluh(halus)...??

Dalam  hati aku semkin panas...beliau memg kuat menganjing...(nak ckp suara aku kasar la tu)...x abis lgi dgn bab gemok...geram je aku ase...sabar jela...aku hrap cept smpai...bila dh sampai tu sejurus selepas aku menutup pintu separuh...terus jer aku kuarkan suara emas aku..."Aku tempeleng gak kang"...aisy...thap sabar aku dh xleh than lgi...kengkawan aku dh barai ketawakan aku...nk jer aku bg PJJ(Penerajang jarak jauh) kt beliau...nasib baik tahap kesopanan dan kesusilaan aku masih ada...klu x beliau pasti sudh parking teksi beliau kt depan HSNZ(Hospital Sultanah Nur Zahirah) malam ni..

Sabar jela...

Kalau teksi beliau seperti di atas aku sanggup bayar 15 ribu...apadahal...??

1 comment:

mai ler komen ckit...~~