28 April 2011

ragam...

2.45am bersamaa 28April 2011...Hari ni adalah hari terakhir aku x cukup tido..selesai je paper last, aktiviti utama aku ialah meng'qada'kan setiap waktu tidur aku yang telah aku korbankan sepanjang minggu exam yang xde cuti otak untuk aku...aku pun x pasti silap taktik ke silap strategik atau masalah-masalah lain yang dah menyebabkan aku rasa tertekan untuk final exam kali ni...

Perkara paling  gila aku buat ialah masuk dewan 'pekse' tapi x study apa-apa sebelum jawab...sapa berani lawan...dah la paper repeat(malu lak ase)...ok...benda ni buat pengajaran...x pandai ni bagi aku boleh disebabkan oleh banyak faktor...antaranya:
  • Dah memang genetik x pandai usaha la macam mana pun tetap xkan pandai (pengalaman aku pernah tengok orang yang terpaksa pakai cermin mata semata-mata untuk menampakkan diri dia yang paling pandai tetapi sebaliknya dialah antara manusia yang 'bodoh piang'....
  • Orang malas-orang malas ni memang susah nak berjaya...baik dari segi apa pun tahap kemalasan dia dari urusan mengurus diri sendiri sampai ke urusan nak urus benda-benda penting lain pun still boleh pikir nak tido,nak main nak nyembang and macam-macam lagi benda 'lagha' yang lain..ang duduk la situ sampai kematu pungkok...
  • Orang yang terlalu riak dan suka cakap besar...orang macam ni xde moral..patut sekeh je kepala....cakap nak memang ja..kalau betoi-betoi pandai aku x kecah sangat...lain padang lain belalang la kan...(nasib kat kampung aku xdak padang...so abah aku hanya mampu tanam rumput untuk dilanyak kami adik beradik main badminton dengan anak jiran).. 
Banyak lagi kalau nak cita...tapi yang paling kesian kalau orang yang dah usaha tapi tetap x berjaya...tapi mesti ada sesuatu yang Allah dah rencanakan untuk dia...kalau x berjaya di dunia...mana tau kat akhirat nanti boleh bina mahligai kristal lebih dasyat lagi daripada Masjid Kristal kat Terengganu ni... yang penting kalau kita dah berusaha kita iringi dengan doa dan tawakal...insyaallah...pasti ada kejayaan dan sentiasa kena redha...kalau gagal boleh cuba lagi...jangan stress...kalau berjaya jangan lupa bersyukur...jangan bongkak... :-)....

 p/s : nak mimpi naik pentas amik Anugerah Dekan malam ni...kui3...(imaginasi penting untuk tumbesaran)...

No comments:

Post a Comment

mai ler komen ckit...~~