07 April 2011

Bersabar Wahai HATI~

Sahabat....apa makna sahabat...sahabat bagi aku ialah apabila dia sayang kat ang walaupun ang x pernah cakap ang sayang kat dia...sahabat bagi aku ialah...bila dia sentiasa menenangkan hati ang walaupun kata-kata dia keras...sahabat bagi aku ialah bila dia tolong ang tanpa mengungkit apa yang dia pernah buat kat ang dan x pernah mengharapkan sebarang balasan untuk kebaikan yang dia buat kt ang...sahabat ialah bila dia menangis dalam diam melihat kesedihan dan penderitaan ang...sahabat ialah bila dia sentiasa bagi dorongan kat ang walaupun ang banyak kelemahan...sahabat ialah bila dia doakan kebahagiaan ang walaupun dia x pernah baik dengan ang...sahabat ialah bila dia selalu lupa untuk bahagiakan diri dia tetapi dia membuat ang bahagia terlebih dahulu daripada dia...sahabat ialah bila ang terluka dia x tambah luka di hati ataupun cakap apa-apa untuk sembuhkan luka ang sebaliknya dia diam dan berdoa supaya ang diberi kesabaran dan ditambah pahala atas kesabaran ang...sahabat ialah bila dia sentiasa sabar tahan karenah ang dan sentiasa  cuba membuatkan ang jadi lebih baik dengan cara yang cukup halus walaupun kadang-kadang cara tu melukakan hati ang sebab dia tau kelukaan yang sedikit tu lambat laun akan mendatangkan kebaikan untuk ang...sahabat ialah bila dia selalu ambil berat tentang ang walaupun ang x pernah ambil berat tentang dia..FRIEND IS A PERSON WHO ALWAYS MAKE YOU FEEL CALM WITHOUT A WORD...

Sahaba bagi aku bukanlah seorang yang bila ang sakit dia tanya ang "dah makan ubat ke belum.kalau belum aku nak bagi"...sahabat bukanlah seorang yang bila ang lapar dia tanya ang "dah makan ke belum.kalau belum aku nak tolong beli"...sahabat bagi aku bukanlah seorang yang bila ang sedih dia tanya ang "kenapa ang sedih?cuba cerita masalah ang kat aku mana la tau kot-kot aku boleh tolong"...sahabat bagi aku bukanlah seorang yang bila ang putus cinta dia akn cakap "xpela wei...ramai lagi yang lebih baik kat dunia ni daripada dia tu.ang xyah nak sedih la"...sahabat bagi aku bukanlah seorang yang bila ang marah dia akan cakap "rilex la"....sahabat bagi aku bukanlah seorang yang bersikap kurang ajar dengan ang...sahabat bagi aku bukanlah seorang yang suka mengganggu keselesaan ang...BAD FRIEND IS A PERSON WHO ALWAYS PRETEND TO BE KIND TO YOU....

Orang selalu cakap "BERKAWAN BIAR SERIBU,BERCINTA BIAR SATU"...tapi bagi aku...selagi ang xleh jadi kawan yang satu ang xkan mampu untuk bertahan dengan satu cinta pun...sebab dalam diri ang terlalu banyak penyakit hati...apa yang kawan ang lebih ang nak lebih lagi dariada dia...satu lagi perangai pilih kasih...nak baik dengan kawan yang pandai.kaya,cantik/kacak,berpengaruh...orang yang macam ni adalah orang yang terlalu takut bermain dengan bayang sendiri..orang macam ni bagi aku ialah orang yang x percaya pada diri sendiri dan orang macam ni lagi bagi aku adalah orang yang selalu bergantung hidup pada orang lain...dan lebih teruk lagi orang macam ni sebenarnya DAYUS!!!

Orang macam ni adalah orang yang bila dia jatuh dia nak orang angkat dia...bila dia susah orang boleh tolong dia..bila dia kecewa orang boleh buat dia happy...bila dia kusut...orang boleh tolong fikir untuk dia...pendek kata orang macam ni mempunyai hati yang lemah tetapi mengaku bahawa hati dia lah yang paling kuat di dalam dunia...orang macam ni mengaku diri tabah sebaliknya dia tergolong dalam golongan mak nyah kt Jalan Haji Taib dan jalan-jalan lain yang sewaktu dengannya...

Sahabat yang baik ialah apabila melihat wajahnya teringat akan mati,
Sahabat yang baik ialah apabila mendengar tutur katanya teringat akan kalimah Illahi
Sahabat yang baik ialah apabila mencium baunya teringat akan Syurga,
Sahabt yang baik ialah apabila menyentuh jemarinya teringat akan besarnya Ke-Esaan Allah,
Sahabt yang baik ialah apabila dia sentiasa mendoakan dirimu sedangkan kamu tidak tahu akn doanya itu,
Sahabat yang baik ialah apabila dia sentiasa melakukan kebaikan ke ta dirimu tanpa kamu sedar kebaikannya itu...

Bersabarlah duhai hati~Sesunggunya Allah tidak menciptakan segumpal hati di dalam tubuhmu jika tidak ada faedah yang terkandung di dalamnya dan jika Dia tidak menginginkan kamu untuk bertaqwa  kepadaNya kerana dengan hati itulah kamu diuji dengan pelbagai ujian,dengan hati kamu belajar untuk bersabar,dengan hati kamu belajar untuk menjadi seorang yang tabah,dengan hati kamu belajar untuk mengawal kemarahan,dengan hati kamu belajar untuk menyayangi, dengan hati juga kamu belajar untuk menjadi seorang insan yang berguna kepada insan yang lain....kerana di dalam hati itu terdapat satu bentuk ciptaan Illahi yang kita x boleh nampak walaupun menggunakan microscope,x-ray maupun cara-cara lain...~QALBU~


p/s:jangan jadi sampah masyarakat, sebab lebih ramai orang mengutuk sampah masyarakat berbanding sampah sarap....hahaha...pesanan untuk diri sendiri aku jugak...

No comments:

Post a Comment

mai ler komen ckit...~~