05 April 2011

perlu ke ego??

EGO=persepsi seseorang tentang harga dirinya, yang seterusnya mempengaruhi keyakinan dirinya.
KEEGOAN=perihal mementingkan diri sendiri.

Tetiba aku jadi  dok cari-cari apa jawapan kepada soalan dalam kepala hotak aku nih...ego tu apa..??pandai cakap je tapi xtau makna..

Bagi aku ego ni ialah bila ang suka kt dia tapi ang xmau bagitau dia...sebab ang takut malu kalau-kalau dia xmau kt ang dan bagi aku lagi ego ni macam ang terlalu takut nak buat something sampai ang xtau nk beza benda yang ang buat tu betoi ka x...dah tu bila ang dah buat baru ang sedar benda tu sebenarnya salah dan menyakitkan hati ramai pihak(termasuk pihak kastam.dan pihak polis)ok yang tu xde kaitan...pastu mula la nak buat muka seposen...pelik xyah cakap la...ramai manusia pelik yang aku jumpa dalam dunia hidup  aku sekarang ni...x terkecuali diri aku sendiri yang orang dok kata pelik...aku pun xtau apa yang pelik tentang aku...

Ok...Untuk memeriahkan  lagi acara kita... aku nak suruh hampa fikir...sambil tu aku pun nak fikir jugak...kot-kot la dapat jawapan...apa definisi ego yang org selalu dok sebut tu..."ang ni ego la mat,kalau dah suka tu cakap ja la"...."aku suruh ang pi beli lolipop awat ang x beli?ang ni ego la"...ada kaitan  ka...??

EGO=LEGO....

Dua benda ni lebih kurang sama ja...cuma beza dia LEGO tu mainan...EGO tu berkaitan dengan dalaman.contohnya kalau korang main LEGO(oppsss..!!!key eyl plk...)...korang pening x...??bila x dapat nak buat bangunan tinggi korang ase x puas hati x??ke korg diam je...dalam hati cakap.."aku redha, takdir menentukan segalanya"...macam tu ka..??tipu la sangat...

Selalunya orang kalau x dapat sesuatu habis teruk pun mesti akan hisap jari ja...ada pepatah Melayu cakap..."BIAR PUTIH TULANG JANGAN PUTIH MATA"...maknanya kat sini...kita ni memang diajar utk usaha dapatkan sesuatu sampai kita berjaya...so...bila kita x dapat...apa kita buat...??melalak la....aku ase aku dh out of topic...

Ok...sebenarnya aku nak cakap persamaan LEGO dengan EGO ni ialah...mengelirukan...satu perasaan megelirukan...omputih cakap...you can't determine what your heart trying to reveal...ececeh...sorry...MUET aku band 3 jer...LEGO is fun..tapi bila ang x dapat nak bina robot pakai LEGO tu mesti ang rasa nak hentak kepala adik ang kat lantai...sama dengan EGO...hati ang kata nak...then ang deny...so apa yang ang boleh buat ialah menyeksa  hati ang sendiri...betoi x..??kalau salah habaq...

EGO ni boleh membawa kepada perasaan susulan yang lebih hebat lagi...sama macam ang constipation ( sembelit)...kalau lama-lama najis tu dok dlam perut ang..lama-lama muka ang pon dah macam taik..pastu mula la nak hangin kat orang x tentu pasal...aku pantang betoi kalau jumpa orang macam ni...ase mcm nak letak je ubat julap dalam air sirap dia time lunch sama-sama..kalau x jumpa time lunch...time dinner aku cari jugak sampai dapat....ang dah sembelit...ang cari la solution nak setel benda tu...jangan nak setel dengan orang...kang ang yg kena setel...baru ang ada akal....

EGO ni perlu ke x??Jawapan aku perlu dan tidak perlu...tapi nak determine EGO jenis apa yang perlu dan EGO jenis apa yang x perlu memang susah...perlukan soft skill yang tinggi..

Contoh EGO yang baik = ang cari rezeki kat anak bini nak bagi makan,kena EGO(rujuk definisi di atas)
Contoh EGO yang x baik = nak sesuatu tapi takut malu kalau gagal,then buat cara kotor and menyakitkan hati orang dalam masa yang sama...(x ke haram namanya tu??)



p/s: jangan la nak ego sgt...ang hidup sorang-sorang ka atas bumi ni??esok-esok ang mati ang nak korek kubur sendiri ka.??nak tanam diri sendiri ka??nak buat kenduri arwah sorang-sorang ka??...lu pkir la sendiri...

2 comments:

mai ler komen ckit...~~